Een domeinnaam heeft grote impact op Click-Through Rate (CTR) binnen Google Search, op Social Media, referral links, brandability, off-line publicaties, etc. Het is dus belangrijk dat je er even goed over nadenkt welke naam je gaat gebruiken. In dit artikel bespreken we de belangrijkste basisregels die helpen bij het maken van je keuze.
#1 Bedenk een domeinnaam die “brandable” is
Als je het hoort, klinkt het dan als een merk/bedrijf?
Is het gemakkelijk te onthouden?
Is het uniek?
Gebruik géén getallen, streepjes, etc. in je domeinnaam. Dat doet afbreuk aan de betrouwbaarheid, uitspreekbaarheid en typbaarheid. Ook is het beter om geen generieke keyword(s) of aan elkaar geplakte woorden gebruiken.
X www.bax-shop.nl
X www.jobs4you.nl
V www.nike.com
#2 Kies een naam die goed uit te spreken is
Kun je het makkelijk zeggen?
Weet je in één keer hoe je het schrijft?
X www.fonq.nl
X www.moneyou.nl
V www.maandag.nl
#3 Kies een zo kort mogelijke naam
Hoe korter de naam, des te makkelijker te typen, schrijven, zeggen, delen en weer te geven op Google, Social Media, presentaties, advertenties, etc. (URL’s van lange domeinnamen worden vaak ingekort. Denk o.a. aan bitly.com) Maar niet zo kort dat het niet meer duidelijk is.
V www.bol.com
V www.werk.nl
X www.nha.nl
#4 Gebruik een .NL domein
Het is in één keer herkenbaar als website en het oogt betrouwbaar. Als je per se een domeinnaam wilt waarvan de .NL niet meer beschikbaar is, dan is een .NET of .ORG de beste tweede keus. Als de .COM nog vrij is, dan zou ik die alvast registreren. (denk ook aan .EU en .BE)
X www.denha.ag
X www.vacatures.amsterdam
V www.rivan.nl
#5 Vermijd reeds bekende grote merken/namen (of events)
De naam wordt direct geassocieerd met iets anders. Niet alleen door mensen, maar ook door Google. Het is ook lastiger om te branden. Google de naam dus eerst voordat je definitief kiest.
X www.techtalent.nl (Tech Talent Event van defensie*)
X www.gotalent.nl (Got Talent: enorm internationaal TV-programma)
* Websites van de overheid en opleidingsinstituten (bijv. universiteiten) worden door Google als zeer betrouwbaar gezien. Daar tegenop moeten concurreren kan dus extra lastig zijn.
#6 Zorg dat het domein gevoelsmatig klopt
De naam geeft de lezer in één oogopslag een idee waar de website (of organisatie) om draait.
X www.hbogo.nl
V www.123inkt.nl
V www.belastingdienst.nl
#7 Gebruik alleen keywords als het logisch is
Ga niet lopen stressen dat je één of meerdere keywords in je domeinnaam moet hebben. Het kan wel helpen voor de duidelijkheid van je website (zie ook #6) en voor de links (o.a. anchor-tekst) naar je website. Aan de andere kant kunnen keyword-rijke domeinen ook verdacht overkomen (ook voor Google). Een keyword in je domeinnaam heeft ook niet meer zo’n grote invloed op je positie in zoekmachines als het vroeger had. Een creatieve verwijzing is misschien zelfs beter.
X www.ictvacaturesonline.nl
X www.werken-in-de-zorg.nl
V www.beslist.nl
#8 Wat als je gewenste naam niet meer beschikbaar is?
Dan is het een mogelijkheid om iets voor of na de domeinnaam toe te voegen. Ook kun je kiezen voor een .NET of .ORG domein. Wees creatief met de naam van je merk. Je wilt bijvoorbeeld een domeinnaam met ‘maandag’, maar www.maandag.nl is al bezet (goede naam trouwens!). Je kunt dan spelen met de naam en kijken wat alsnog goed bij je past.
V www.supermaandag.nl
V www.jijmaandag.nl
V www.maandagshop.nl
Het is niet noodzakelijk om aan alle punten te voldoen. Als je ervoor zorgt dat je aan de meeste punten voldoet, dan heb je een goede basis voor een domeinnaam. Je kunt Webchamp gebruiken om snel vrije domeinen en creatieve variaties te vinden.
Voor de leuk…
Op BoredPanda (creatieve naam) hebben ze een top 30 gemaakt van de slechtste domeinnamen.
Wil je hulp bij het kiezen van jouw domeinnaam?